Ulla Seuranen

Koulutus

Ylioppilas 1995
Ratsastuksenopettaja 2004
Ammattipedagogiset pätevöitymisopinnot kesken

Tausta ja työkokemus

muumii

Hevosurani alkoi kymmenvuotiaana Siikajoella, Kastellin Ratsutilalla. Ratsastuskoululta sain alkeiskurssista lähtien hyvän pohjan alalla toimimiseen. Mielestäni ratsastuskoulu on oppimisympäristönä poikkeuksellisen kiehtova ja onnekseni päädyin hyvään talliin ja seuraan, jossa taitojeni kartuttuessa sain tehtäviä ja vastuuta osaamiseni mukaan. Ilman tuon ajan verratonta pohjakoulutusta niin työntekemisessä, hevosten käsittelyssä, kuin ratsastuksessakin, olisi moni hevospulma jäänyt ratkaisematta.

Noista ajoista lähtien olen työskennellyt hevosalalla, aloittaen hevosenhoitajana ja osaamiseni lisääntyessä edeten ratsuttajan ja ratsastuksenopettajan tehtäviin. Hevosen hoitajana ja ratsuttajana olen työskennellyt Euroopassa ja ratsastukseopettajana ympäri Suomea. Urani alkupuolella pääsin töihin aloittavaan ratsastuslukioon Rautalammille, tämä aika sytytti erityisen kiinnostuksen oppimiseen ja opettamiseen. Minuun opettajana syvästi vaikuttivat erinomaiset kollegani Susanna Brix-Parkkinen ja Pirkko Herd, joiden ohjauksessa sain harjoitella opettamista. Tuona aikana myös suoritin ratsastukseopettajan opinnot Ypäjän Hevosopistolla. Olen opettanut ratsastusta noin 20 vuotta mm Espoon Ratsastustallilla, Tuomikosken tilalla ja Ylirannan Ratsutilalla. OSAOn Pudasjärven yksikössä olen ollut tulevien hevosenhoitajien ja ratsastuksenohjaajien opettajana lukuvuoden verran. Yrittäjäkokemusta olen kerännyt toimien freelancer ratsastuksenopettajana ja ratsuttajana muiden tehtävien ohessa. Kommentit opetuksestani osoittavat, että minua pidetään yleisesti osaavana ja innostavana opettajana.

Minulla on vahva osaaminen ratsastuksen olympialajeissa. Olen kilpaillut kansallisella tasolla esteratsastuksessa 140 cm tasolla, kenttäratsastuksessa helpolla tasolla ja kouluratsastuksessa Intemediate I -tasolla. Olen itse kouluttanut kaikki kilpahevoseni. Pyrkimys eleettömän kauniiseen suoritukseen tasapainossa hevosen kanssa kiehtoo minua ratsastuksen lajiin katsomatta ja kouluratsastus on kuitenkin nykyään lajeista se omimmaksi valikoitunut. Suurimpana syynä on ratsuni Spinners Image, joka on kouluratsu suurella sydämellä, eikä sovellu muihin ratsastuksen lajeihin laisinkaan. Hevoseni kanssa yhdessä opittu on johtanut nykyiseen näkemykseen, jossa uskon oikein suoritetun kouluratsastusharjoittelun ennaltaehkäisevän rasitusvammoja ja tukevan hevosen terveyttä myös muissa lajeissa.

Systemaattinen hevosen kehittäminen kohti vahvaa lihaksistoa, hyvää kokoamisastetta, keveyttä ja rentoutta inspiroi minua. Yhtälailla ratsastajan osalta suorituksen mahdollistava hyvä perusistunta on innoitukseni aihe ja luulenpa, että nämä kaksi kulkevat mukana ihan jokaisessa pitämässäni ratsastustunnissa. Uskon, että lajista riippumatta hyvä ratsastus on perusteiltaan varsin samanlaista. Kouluratsastus, tai perusratsastus, on ratsuhevosen voimistelua ja oikein suunnitellulla harjoittelulla voimme sekä parantaa hevosen liikkuvuutta ja liikkeitä, että vaikuttaa työuran kestoon suotuisasti, lajiin katsomatta.

Opetukseen ja ratsastukseeni ovat oleellisesti vaikuttaneet valmentajani. Olen harjoitellut useiden koti- ja ulkomaisten valmentajien opissa. Aloitellessani nykyistä kouluratsastus uraani sain haastavan ratsuni, Spinners Imagen kanssa paljon apua Marko Björsiltä, sittemmin valmentajanamme on jo lähes kymmenen vuoden ajan ollut Tarja Patrikainen. Tarjalla on tarkka silmä ja hänen pedantti paneutumisensa perusratsastuksen on ihailtavaa. Samaa huolellisuutta pyrin itse noudattamaan omien oppilaitten kanssa. Lisäksi olen harjoitellut vuodesta 2013 lähtien klassista ranskalaista ratsastusta Eversti Carden klinikoilla. Oppimisilmapiiri noissa tapahtumissa on hämmästyttävän rento ja hevosta kunnioittava. Sellaisen haluaisin itsekin onnistua luomaan ratsastuskouluumme.

Erityiset kiinnostuksen kohteet

Olen koulutukseltani ratsastuksenopettaja, ja minua kiinnostaa kovasti oppiminen ja opettaminen. Uskon, että työni voi varmasti hoitaa paremmin, kunhan vaan keinot siihen keksitään. Ammatilliset pätevöitymisopintoni OAMK:ssa ovat vielä kesken, ja ne suoritettuani olen pätevä opettamaan tulevia osaajia myös hevosalan oppilaitoksissa. Minua inspiroi mahdollisuus oppia lisää opettamisen lainalaisuuksia ja haluan kehittää ratsastuksenopetustani jatkuvasti paremmaksi. Arjessa tämä näkyy opetukseni suunnittelussa ja kehittämisessä. Hevosten kanssa toimiessa on aina edettävä hevosten ehdoilla, mutta silti lempeä tavoitteiden asettelu kutakin oppijaa varten sitouttaa opettajaa ja oppijaa prosessiin. Opintojen vuoksi maneesillemme on muun muassa suunnitteilla loistava äänentoisto, joka mahdollistaa miellyttävämpää äänen käytöä ja osaltaan luo parempaa oppimisilmapiiriä. Kehitämme opetusta myös laatimalla ratsastuskoulullemme sähköistä oppimisympäristöä opettajan ja asiakkaan välisen kommunikaation helpottamiseksi ja oppimisen syventämiseksi.